Een goede website
in 3 stappen

Whitepaper websites

In 3 stappen naar de ideale website

Wanneer Als ondernemer wil je een goede website. Een website die past bij je bedrijf en die de bezoekers aanspreekt. In deze whitepaper leggen we in 3 stappen uit hoe je de ideale website creëert. wil je een website die je helpt met ondernemen? Pak dit document erbij en doorloop de stappen!

Wat is een goede website?

Als je maar een website hebt, dan zit je wel goed. Toch? Helaas niet. De conccurentie is online zo graat dat je alleen met een perfecte website je toekomstige klanten over de streep trekt. een goede website heeft een unieke content. Is gebruiksvriendelijk, snel en bovendien zo ingericht dat ook zoekmachines de pagina’s begrijpen. Daarnaast moet de website passen bij jouw bedrijf en aansluiten bij de verwachting van je bezoekers.

De ideale website maakt veel meer kans om goed te scoren in zoekmachines. Doordat hij technisch goed in elkaar steekt, de inhoud logisch ingedeeld is en toegevoegde waarde heeft. Wanneer de bezoeker jouw website bereikt, vindt hij dan makkelijk zijn weg? Is de informatie logisch ingedeeld en neemt de bezoeker vervolgens de actie die jij voor ogen had? Een website die gebouwd is met een helder doel voor ogen levert vele malen meer resultaat op dan een site waar niet zo goed over nagedacht is.

Het hele plaatje moet aantrekkelijk zijn. Denk na over kleuren, vormen en afbeeldingen die passen bij je bedrijf. Zorg ook voor goede teksten die duidelijk zijn en je lezer overtuigen. Neem gerust de tijd om over al die punten na te denken; je bepaalt nu immers hoe bezoekers jouw bedrijf online zien.

Betekend dit dan dat je nu een nieuwe website moet (laten) bouwen? Nee hoor. Je kunt de volgende stappen ook gebruiken om je huidige website te verbeteren. Ga er rustig voor zitten en bedenk gelijk: welke dingen kan je zelf en welke zaken zou jij uitbesteden? Dan weet je straks precies wat je te wachten staat.

Samengevat:

Een goede website

  • ZHeeft een duidelijk doel
  • ZPast bij de uitstraling van je bedrijf
  • ZBevat mooie foto's
  • ZIs overzichtelijk
  • ZHeeft teksten die lekker lezen
  • ZSpreekt de doelgroep aan
  • ZWerkt op alle apparaten; pc, tablet en smartphone
  • ZMaakt het makkelijk om contact te leggen

De eerste stap: het doel

Waarom heb je eigenlijk een website? Het is een vraag waar niet iedereen even goed over nadenkt, terwijl dat wel het belangrijkste uitgangspunt is waneer je je website wilt verbeteren of vernieuwen. Wat wil jij bereiken met je website?

De ideale website versterkt je bedrijfsvoering. Daarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt waar je website voor dient. Wil je bijvoorbeeld:

  • Je naamsbekendheid vergroten;
  • Meer omzet generen door online verkopen;
  • Goed vindbaar zijn voor je klanten, of
  • Nieuwe klanten werven

Neem de tijd om te bepalen waarmee je echt geholpen zou zijn. Dit doel helpt je als je straks gaat nadenken over het ontwerp, de inhoud en de structuur van je pagina’s.                                                                                                                            

Hoeveel tijd heb je?

Als je weet wat je wilt bereiken met je site, bedenk je dan hoeveel tijd je wilt steken in het maken en onderhouden ervan. Je kan je website vullen met statische en dynamische informatie. De statische informatie bevat de teksten over je bedrijf, de diensten of producten. Denk bij dynamische informatie aan een pagina met nieuws of een blog. Daarop plaatst je steeds nieuwe berichten met relevante informatie. Wil je de aandacht van bezoekers vasthouden, dan moet je er wel voor zorgen dat er regelmatige iets nieuws te lezen is. Op je blog wil je ongeveer 2 keer per maand een nieuw bericht plaatsen. Heb je een nieuwsbrief, probeer die dan elke maand te versturen. ook je social media wil je regelmatig bijhouden. Heb je voldoende tijd om al die berichtjes te schrijven? of heb je medewerkers waaraan je dit kan uitbesteden?

Voor veel ondernemers is een website een digitaal uithangbord van het bedrij en is niet al die interactie nodig. Maak een paar keer per jaar tijd om naar je website te kijken. Klopt de informatie nog? Is je aanbod veranderd en kan je een stukje tekst toevoegen? Neem daar dan even de tijd voor. Zo houd je je website bij zonder er al te veel tijd in te hoeven steken.

Hoe wil je je doel bereiken?

Je doel staat vast, maar hoe kom je daar? Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kan je:

  • ZKennis delen
  • ZIdeeën uitwisseling faciliteren
  • ZNieuws brengen
  • ZKlanten informeren
  • ZProducten verkopen
  • ZDiensten aanbieden
  • ZJe deskundigheid kenbaar maken
  • ZOnline reserveringen toestaan
  • ZDiscussie losmaken
  • ZCursussen verkopen
  • ZJe visie verspreiden

Denk er ook over na welke methode goed past bij je doelgroep. Wees niet bang om iemand uit te sluiten; je kunt immers niet iedereen bedienen.

Wie is je ideale publiek?

Je weet wel wie jouw producten of diensten afneemt, maar welke kenmerken maken je klanten uniek? Als je daarover nadenkt, weet je ook welke punten je in je website kan verwerken. Hoe je dat kan specificeren? Bijvoorbeeld zo:

Je levert IT-oplossingen aan:

  • ZKapsalons met meer dan 5 werknemers
  • ZSenioren met zorgbehoefte
  • ZBedrijven met een bovengemiddelde IT-capaciteit

Je biedt financiële diensten voor: 

  • Zzzp'ers in de creatieve industrie
  • ZMiddelgrote productie bedrijven
  • ZIT-professionals

Je hebt een bouwbedrijf voor:

  • ZParticulieren met een klein budget
  • ZWoningcorporaties van monumentale panden
  • ZEigenaren van monumentale panden

De gasten van BAK restaurant

Benny Blisto van Bak restaurant wilde meer gasten in zijn zaak. Daarom was het belangrijk dat hij op internet goed gevonden werd, maar ook dat klanten direct online konden reserveren. Benny richt zich voornamelijk op hippe, alternatieve en creatieve Amsterdammers met een liefde voor eerlijk eten uit de regio. Zijn taalgebruik is vlot en informeel, hij spreekt gasten aan met ‘je;. Benny gebruikt woorden als ‘biologisch’, ‘vers’ en ‘lokale producten’ om de eerlijke herkomst van het eten te benadrukken. De site ademt een sfeer van gezelligheid en valt op door ongebruikelijke ingredienten als topinamboer en hertshoorn te noemen.

Uitstraling: grijp de aandacht

Lange teksten? Die lezen veel mensen niet. De aandachtspanne is nu eenmaal kort.De gemiddelde internetter ziet tientallen website per week. Binnen 5 seconden weet hij of hij op een site wil blijven of niet.

Direct de aandacht pakken, dat is dus belangrijk. Kies een sprekende foto of een verassende tekst. Goed beeld (helder en sprekend) draagt een krachtige boodschap uit. Investeer daarom in goede fotografie (zoals Kopieer nooit zomaar foto’s van internet: je weet niet waar het nog meer is gebruikt en er kan auteursrecht op rusten. Voor de kleinere portemonee is stockfotografie (zoals https://www.pexels.com/nl-nl/) een optie. Deze beelden zijn rechtenvrij te gebruiken. Let er wel op dat de foto’s echt bij je bedrijf moeten passen.

Het online zapgedrag: de cijfers

Navigatie: slimme informatiestructuur

Als het doel van de website duidelijk is en je ook heb bepaald hoe je dat doel gaat bereiken, ben je klaar voor de inhoud. Hoe je de juiste informatie op je website zet en hoe je alles structureert, leggen we nu uit.

Je plaatst allerlei teksten op je website over je bedrijf. Hoe je die teksten en beelden indeelt, dat  is de basis voor de navigatie door je website. Je verhaal bouwt zich door de website, dus denk goed na over wat je waar plaatst. Hoe makkelijk kan iemand producten of diensten vinden? Bereikt de lezer snel het doel dat je voor ogen hebt? Dat is natuurlijk van groot belang! Begin bij de boodschap en denk dan na over een ontwerp en menustructuur die daar goed bij past.

De belangrijkste boodschap staat op de eerste pagina. Vanaf die eerste pagina leid je je bezoekers naar de vervolgpagina’s. Daar vertel je over de geschiedenis van het bedrijf, jouw manier van werken en je visie. Denk ook aan uitgebreidere beschrijvingen van je producten of diensten. Referenties en verhalen van klanten of medewerkers horen natuurlijk ook op je website thuis. Mensen lezen graag verhalen van mensen en dit is een kans om de andere kant van je bedrijf te laten zien.

Houd er wel rekening mee dat bezoekers niet altijd op de startpagina binnenkomen. Via Google komen ze soms ook op andere pagina’s terecht. De pagina’s moeten dus los van elkaar te begrijpen zijn en tegenlijkertijd onderdeel zijn van het geheel.

Informatie die je op de website kan plaatsen:

  • ZSpecificaties van diensten of producten
  • ZJe werkwijze en wat jou uniek maakt
  • ZPrijzen of menukaarten
  • ZKlantervaringen
  • ZReferenties van relaties, zoals leveranciers
  • ZMedewerkersverhalen
  • ZGeschiedenis van je bedrijf
  • ZContactgegevens

Praktische informatie

Openingstijden, het adres en je telefoonnummer. Het zijn praktische zaken waar de bezoeker niet naar zou hoeven zoeken! Zorg dat ze snel vindbaar zijn, bijvoorbeeld door ze onderaan elke pagina in de footer te zetten, of door voldoende buttons naar de contactpagina toe te voegen. Ook de links naar social media mogen best opvallen; mensen willen graag op de hoogte blijven van jouw onderneming!

Mobiel

50% van alle websites wordt bekeken vanaf mobiele telefoons en tablets. Die schermen zijn een stuk kleiner, waardoor oudere webdesigns er nogal rommelig en onleesbaar uitzien. De smartphonegebruiker haakt snel af waneer de lettertjes te klein zijn of foto’s traag laden. Een oplossing is een zogenaamd responsive design. Daarbij past het ontwerp van de website zich automatisch aan de resolutie van het scherm aan. Pas je je oude website aan? Laat de websitebouwer dan nakijken of hij het ontwerp responsive kan maken. Vraag ook om een responsive design waneer je een nieuwe website laat bouwen.

Nieuwe site? Wat doe je met de domeinnaam?

De domeinnaam (het webadres) van je website moet makkelijk te onthouden en probleemloos in te tikken zijn. Dat wil dus zeggen : zo min mogelijk streepjes of ongebruikelijke lettercombinaties. Een lange naam of afwijkende spelling kan ervoor zorgen dat mensen je website niet vinden. Op www.sidn.nl (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) kan je controleren of de domeinnaam die wilt gebruiken nog beschikbaar is.

Natuurlijk wil je een domeinaam die niet al te lang is, maar wat maak je er dan van? We hebben een aantal zaken op een rij gezet die je in de url kan verwerken:

  • ZJe bedrijfsnaam
  • ZDe plaatsnaam
  • ZDe regio waarin je werkzaam bent
  • ZJe hoofddienst
  • ZEen product dat je verkoopt
  • ZJe unieke eigenschap zoals www.goedkoopstehypotheekadviseur.nl

Twijfel je over de juiste domeinnaam? Overleg met je websitebouwer. Die kan je tips geven en kijken of het handiger is om een nieuwe naam te kiezen, of de huidige url te behouden.

Zelf doen of laten bouwen?

Heb je de stappen gevolgd? Dan kan je nu overwegen om zelf een eenvoudige website te bouwen. Op internet zijn verschillende gratis en goedkope tools te vinden om dat te doen. WordPress is een hele bekende. Het werkt relatief eenvoudig, mits je niet te veel toeters en bellen wilt. De vraag is natuurlijk of je daar de tijd voor hebt. Want een website maken dier er in elke browser en op elk formaat scherm mooi uitziet dat is nog niet zo makkelijk. De uren die je erin stopt in het bouwen van de website besteed je niet aan het runnen van je bedrijf. Heb je die tijd eigenlijk wel? Je kan ook overwegen om alleen de basis te laten bouwen. De teksten schrijf je zelf en ook de fotografie verzorg jij. Vervolgens plaats je alles in de website. Ook daar ben je tijd aan kwijt, maar minder dan wanneer je ook de website moet bouwen.

De hele website uitbesteden

Wil je wel de ideale website, maar zo min mogelijk tijd in het project steken? Dan kan je ook het hele project uitbesteden. De websitebouwer maakt een mooie, responsive website, de copywriter schijft teksten die ook nog eens goed gevonden worden in zoekmachines en de foto’s laat je maken een professionele fotograaf die precies weet welke beelden jouw bedrijf nog aantrekkelijker maken.

Enthousiast?
ZazouTotaal helpt je graag verder!

Uiteraard vinden wij het een prettig idee wanneer je ons als partner kiest. zo kunnen we samen bepalen hoe we het werk verdelen. Naast het advies over de website kijken we namelijk ook naar je andere (online) marketinguitingen, zoals Google SEO of je social media profilen. Zo heb je alle kennis onder één dak en bepaal jij zelf hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Wij bouwen responsive websites, al vanaf 5 pagina’s. De site is geoptimaliseerd voor zoekmachines en goed leesbaar op pc, laptop, smartphone en tablet. we verzorgen de content en geven toegang tot het CMS systeem. Zo kan je de inhoud op elk moment zelf aanpassen. Vraag nu advies aan.

Heb je al een website maar ben je beniewd welke verbeteringen je nog kunt doorvoeren?

Wil Doe dan onze gratis website check. In dit rapport staan alle + en – punten van je website. Maar ook een heldere uitleg hoe je dat zelf kunt aanpakken om je website nog beter te maken. Uiteraard kun je dit ook aan ons overlaten. Kortom vraag deze GRATIS TEST aan via www.zazoutotaal.nl

Hulp nodig?

Nieuwe website nodig? het is belangrijk maar niet eenvoudig. Hopelijk heb je met deze Whitepaper een beter beeld gekregen van de mogelijkheden en de beste opties voor je bedrijf. Op onze website vind je nog veel meer informatie en tips. Wil je graag advies over het opzetten en optimaliseren van de online marketing voor je bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vraag gratis advies aan.

Wil je advies over online vindbaarheid? Of heb je een andere vraag over je online marketing?

Bel gerust (0492-236 015) of kijk op www.zazoutotaal.nl

Een goede website in 3 stappen

whitepaper websites

Meer klanten door online reviews, klantbeoordelingen, realreview, trustpilot, klantenvertellen, feedbackcompany

Als ondernemer wil je een goede website. Je wilt als bedrijf gezien worden, maar zeker ook online. daar heb je immers nog meer mogelijkheden om een bezoeker of toekomstige klant de informatie te bieden waar hij naar zoekt. Wat maakt van een website nou de ideale website?

Dit kennisdocument helpt je de juiste keuzes en afwegingen te maken.

Vul je gegevens in, download deze whitepaper en verbreed je kennis over het bouwen of laten bouwen van een nieuwe website.

Ja! ik wil deze whitepaper lezen.

Aanhef

Nieuwsbrief