Ben je toe aan een
nieuwe website
Whitepaper website vervangen
Ben je toe aan een nieuwe website
Wanneer deed je voor het laatst iets op je website? Voeg je regelmatig foto’s toe of is het een zorgenkindje waar je al jaren geen aandacht aan hebt besteed? In deze whitepaper vertellen we je meer over de technische ontwikkelingen op het gebeid van websites. De mogelijkheden die ze jouw bedrijf bieden. Zo kan je website eigenlijk niet meer zonder een responsive design. Een responsive wát?!
Juist. Tijd om je erin te verdiepen!
Waarom je website vernieuwen?
Waarschijnlijk heeft je website de afgelopen jaren naar behoren gewerkt. De pagina’s laden goed, het ziet er netjes uit en het is duidelijk hoe websitebezoekers contact met je kunnen opnemen. Maar technologie en online marketing ontwikkelen door. Continu. Razendsnel. Wellicht ook binnen jouw branche, of in je eigen bedrijf. Je wilt immers niet achterblijven. Vandaag de vraag. Is je website nog actueel?
De redenen om een website te vernieuwen zijn divers. Je hebt een nieuwe huisstijl die doorgevoerd moeten worden, er zijn diensten bijgekomen of je hebt je productaanbod aangepast. Het kan dus gaan om benodigde aanpassingen onder de moterkap, maar ook om uiterlijke veranderingen. Het belangrijkste is dat de website voldoet aan de verwachtingen en eisen van de klant. Je website is vaak de eerste indruk die mensen krijgen van je bedrijf. Die moet natuurlijk meteen raak zijn. Door een verouderde website kan de klant een verkeerd beeld krijgen van je bedrijf, en dat wil je uiteraard niet.
Het is zelfs mogelijk dat je klanten verliest als je niet meegaat met de nieuwe ontwikkelingen. Denk aan alle mobiele gebruikers tegenwoordig. Een website die het alleen goed doet op een computer is niet meer genoeg. Hij moet er ook gelikt uitzien op smartphone en tablet. steeds meer consumenten starten hun online zoektocht namelijk mobiel.
Je wilt iets aan je website doen als:
- ZJe site online niet goed wordt gevonden
- ZDe site niet geschikt is voor mobiel en tablet
- ZJe geen toegang hebt tot het Content Management System
- ZDe behoefte van de bezoekers is veranderd
- Zje huidige website geen uitbreidingsmogelijkheden biedt
- ZDe uitstraling van de site niet meer past bij de tijd of je bedrijf
- ZDe site niet goed wordt getoond in de nieuwste browsers
Afhankelijk van je wensen zijn misschien enkele aanpassingen voldoende of is het tijd om de hele website onder handen te nemen. Wil je slechts een paar onderdelen aanpakken, dan kun je misschien volstaan met het optimaliseren van je huidige site. Houd er daarbij rekening mee dat een aanpassing op een onderdeel vaak ook effect heeft op andere onderdelen en pagina’s. Zorg ervoor dat interne links bijvoorbeeld blijven werken. Daarnaast wil je niet alleen het uiterlijk aanpassen als ook de techniek verouderd is. Dat is als een nieuwe hoesje om een oude telefoon.
Schone lei
Als je site op meerdere punten achterblijft, is vernieuwen bijna een must. Praat eens met mensen in je omgeving. Vraag wat zij ervan vinden. Vraag het je klanten. En als je je besluit hebt genomen, begin dan met een schone lei. dit is het moment om opnieuw naar de wensen van je doelgroep te kijken. Maak een duidelijk plan van wat je met de vernieuwing wilt bereiken en hoe je dit gaat aanpakken. En vergeet de gouden regel niet. Je website is er niet voor jou, maar voor je klanten.
Zelf doen of uitbesteden?
Eenmaal besloten je website te vernieuwen, sta je voor het volgende dilemma. Ga je de nieuwe website zelf maken of besteed je het uit aan een professional? Er zijn online veel mogelijkheden om zelf een website te bouwen. Dit is voordelig en leuk, maar heb je de tijd? En weet je er genoeg van?
Bij de keuze speelt een aantal factoren een grote rol: tijd, online kennis en designskills, budget, gebruikersgemak en de gewenste support van het systeem waarmee de site wordt gebouwd. Zowel zelf bouwen als uitbesteden heeft voor- en nadelen. we zetten er een aantal op een rijtje.
Uitbesteden
Voordelen
- ZGoed vindbaar in Google
- ZUniek ontwerp, afgestemd op jouw wensen en huisstijl
- ZResponsive design (geschikt voor mobiel als tablet)
- ZGeen gedoe met webhosting en technisch onderhoud
- ZGeen technische kennis nodig
- ZHulp en ondersteuning (bij vragen en problemen)
- ZTijdsbesparing
Nadelen
- Hogere kosten
Aldert Wilkes is eigenaar van de firma Cor Wilkes: een familiebedrijf in dynamo- en startmotorreparaties. Hij voert veel taken zelf uit: ‘ik ben eigenaar, inkoper, verkoper, administrateur, werkverdeler, PR-man, koffiejuf én praatjesmaker’. aldus Aldert. Hij koos ervoor zijn website uit te besteden aan ons. ‘Ik wil me ongestoord bezighouden met mijn core business. De rest laat ik graag aan experts over. Als zij het goed doen, hoef ik ook niet om te kijken naar een andere leverancier. Ja, bij ZazouTotaal zit je goed als jij op zoek bent naar de juiste partner.
Zelf doen
voordelen
- ZLage kosten of zelfs gratis
- ZKeuze uit standaard templates
- ZGemakkelijk logo, foto's en soms kleuren toe te voegen
- ZSnel wijzigingen doorvoeren
- ZAlles in eigen beheer
Nadelen
- Niet uniek
- Beperkte mogelijkheden in functionaliteit
- Hulp en ondersteuning beperkt of niet beschikbaar
- Slechte vindbaarheid in Google
- Tijdrovend
Kies de opties die het beste bij jou en jouw onderneming past. Is je budget niet groot, hoeft het ontwerp niet uniek te zijn, wil je snel zelf wijzigingen doorvoeren en heb je enige technische kennis in huis? Dan kun je waarschijnlijk zelf aan de slag. Houd er rekening mee dat je veel tijd investeert in het maken van je website. Tijd die je niet kunt besteden aan het runnen van je bedrijf. wil je juist wel een uniek ontwerp dat past bij je huisstijl en goede ondersteuning van een partij met online kennis? Schakel dan een professional in. Zorg ervoor dat je vooraf duidelijk afspraken maakt over de verwachtingen. Zo voorkom je teleurstelling achteraf.
Aan de slag: het stappenplan
Bij het bouwen van een nieuwe website moet je een aantal belangrijke stappen nemen om tot een goed eindresultaat te komen. Ongeacht of je zelf aan de slag gaat of het werk uitbesteedt. Het kan zijn dat je sommige stappen al hebt doorlopen tijdens de bouw van je huidige website. Daarom hieronder enkele specifieke tips voor de overgang naar een nieuwe website.
1. Doel nieuwe website
Een goede voorbereiding is het halve werk en voorkomt achteraf een hoop narigheid. Bedenk daarom goed waarom je de nieuwe site nodig hebt en wat deze moet opleveren. Kijk hierbij ook naar de toekomst. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook groeimogelijkheden van je bedrijf. Misschien wil je het assortiment uitbreiden of producten online verkopen? Misschien wil je een blog gaan bijhouden om meer bezoekers te trekken. Of om je kennis te delen. Of klanten met een nieuwsbrief attenderen op je aanbiedingen. Die zet je dan op een zogenaamde landingspagina, die voor je aanbod is geoptimaliseerd. Met dit soort punten kun je rekening houden bij het opstellen van het doel van je site.
Kort gezegd, denk tijdens het opstellen van het doel aan:
- ZWat je wilt bereiken met de site;
- ZWat je wilt dat bezoekers doen op je website;
- ZWelke functionaliteiten nodig zijn;
- ZWat je toekomstplannen zijn.
2. Website analyze
Onderdeel van een goede voorbereiding is het analyseren van je huidige website. dit doe je door de rapportages in je CMS te bekijken of door de cijfers van Google Analytics onder de loep te nemen. Richt je niet alleen op je nieuwe site, maar kijk ook eens naar webpagina’s van concurrenten of bedrijven die je interessant vindt. Hier vind je belangrijke informatie.
Breng de huidige situatie goed in kaart. Noteer welke pagina’s (url’s) er nu zijn en welke informatie deze bevatten. Dit overzicht is belangrijk verderop in het proces, om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar wordt of blijft. Bezoekerscijfers geven vervolgens duidelijkheid over het belang van verschillende pagina’s. Hieruit maak je op welke onderdelen veel worden bezocht en wat klanten doen op je website. Vergeet ook niet te overleggen met collega’s. Welke onderdelen gebruiken ze vaak? Waar verwijzen ze hun klanten naartoe? Op basis van deze informatie in combinatie met je doelen en toekomstwensen bepaal je wat er op je nieuwe website komt te staan. Daarna kun je aan de slag met de websitebouw of legt je plannen voor aan een extern bureau zoals ZazouTotaal.
Aan de slag: het stappenplan (vervolg)
3. Inhoud website
Een nieuwe website hoeft niet te betekenen dat alle inhoud vervangen moet worden. Maar een kritische blik op je huidige teksten en afbeeldingen is zeker aan te raden. Bekijk daarom of alle content nog actueel en correct is. Bedenk welke informatie je wilt behouden en wat er aan vervanging toe is.
Kort gezegd, denk tijdens het opstellen van het doel aan:
- ZWelke informatie is populair?
- ZIs de informatie nog actueel?
- ZSluit het nog aan bij de huisstijl?
- ZZijn teksten geschikt voor zoekmachines?
- ZZijn teksten begrijpelijk voor klanten?
- ZIs de spelling in orde?
- ZIs de kwaliteit van de afbeeldingen goed genoeg?
Verzamel daarna alle informatie voor de nieuwe website en vul ontbrekende content aan. Zo heb je voor de bouw van de website (of je het zelf doet of uitbesteedt) alles al bij elkaar. Dat werkt prettig en versnelt het bouwproces.
4. Domeinnaam en hosting verhuizen
Een nieuwe website betekent soms een nieuwe provider. Bij het verhuizen van je website is het allereerst belangrijk om een back-up te maken van de huidige website. Vergeet daarbij niet alle informatie die in de in een eventueel CMS staat. Daarin staan misschien teskten en afbeeldingen die je wilt hergebruiken. vraag bij je huidige host de zogenaamde verhuiscode of verhuistoken (EEP) op. Dit is het bewijs dat je de eigenaar bent van de domeinnaam. De code geef je daarna aan je nieuwe host of aan het bedrijf waaraan je alles uitbesteedt. Zodra de nieuwe website af is, kan de nieuwe host met behulp van de code de verhuizing van de domeinnaam uitvoeren.
5. Optimale website
Het moment van de websitebouw is eindelijk daar. Bij de bouw van een up-to-date site is het belangrijk dat je aansluit bij de eisen van de huidige internetgebruiker. Zorg er daarom voor dat de nieuwe website op alle browsers en apparaten leesbaar is. Een goede website past zich automatisch aan het schermformaat aan waarop deze wordt getoond. Dit noemen we responsive design. De juiste opmaak is ernorm belangrijk voor je online vindbaarheid.
Aan de slag: het stappenplan (vervolg)
6. Vindbaar blijven
waarschijnlijk heb je met je bestaande website al enige bekendheid opgebouwd. Je klanten weten je te vinden en je hebt een goede notering in de zoekmachines. Dit wil je uiteraard zo houden, en zelfs verbeteren. Je hebt natuurlijk niets aan een mooie, nieuwe website zonder bezoekers. Bij het vernieuwen van je website bestaat de kans dat de website anders wordt ingedeeld en dat pagina’s veranderen van naam of plaats. Het kan ook zijn dat je overstapt naar een nieuwe domeinnaam zorg dan voor verwijzingen van de oude pagina’s naar de nieuwe.
Dit doe je met zogenaamde ‘301 redirects’. Hiermee laat je weten dat een pagina permanent is verhuisd en stuurt bezoekers automatisch door naar de juiste pagina. Voor je resultaat in zoekmachines is dit ook van belang. Google weet door deze redirects dat bezoekersaantallen van je oude website aan die van de nieuwe pagina gekoppeld moeten worden. Na verloop van tijd zijn de oude adressen niet meer zichtbaar in de zoekresultaten.
Bekijk de inventarisatie van de huidige website daarom goed. Maak een lijst van pagina’s die moeten doorlinken naar nieuwe pagina’s . Hiermee stel je vervolgens alle redirects in.
7. Testen
Voordat je de nieuwe website live zet, raden we je aan om de site te testen.
- ZFunctioneert de navigatie goed?
- ZWerkt je site in alle browsers?
- ZHeeft je website een responsive design?
- ZWerkt het contact- of bestelformulier?
- ZZijn alle redirects goed aangemaakt?
8. Weer online
De randvoorwaarden zijn bij de lancering van je nieuwe website ook belangrijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je werknemers ook op de hoogte zijn van de veranderingen. Maak de overgang voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk door ze via een nieuwsbrief en social media te vertellen over de nieuwe website. Als je bent overgestapt naar een andere domeinnaam, moet je dit in al uitingen opnemen. Bekijk dus goed op welke onderdelen van je bedrijf de vernieuwing invloed heeft.
Tot slot:
Eenmaal live is het wel zo handig om aandacht te blijven besteden aan de site. Houd de website up-to-date en bekijk regelmatig de rapportage van het sitebezoek. Zo kun je hier en daar nog wat wijzingen doorvoeren om je website goed vindbaar (vindbaar) te houden.
Wil je meer weten over het maken van een website? Of heb je een andere vraag over je online vindbaarheid? Bel gerust (0492) 236 015 of kijk op www.zazoutotaal.nl
Hulp nodig?
Nieuwe website nodig? het is belangrijk maar niet eenvoudig. Hopelijk heb je met deze Whitepaper een beter beeld gekregen van de mogelijkheden en de beste opties voor je bedrijf. Op onze website vind je nog veel meer informatie en tips. Wil je graag advies over het opzetten en optimaliseren van de online marketing voor je bedrijf? Wij helpen je hier graag bij. Vraag gratis advies aan.
Wil je advies over online vindbaarheid? Of heb je een andere vraag over je online marketing?
Bel gerust (0492-236 015) of kijk op www.zazoutotaal.nl
Ben je toe aan een nieuwe website?
whitepaper Website vervangen
Technische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Misschien ben je nog best tevreden met die slider op je website. Maar bij je concurrent lopen de klanten al virtueel door zijn winkel. Ben je nog wel bij? Wanneer heeft je website voor het laatst een opfrisser gekregen? Nieuw design? Sterkere tekst? Bedient je site de klant wel goed en kan hij vinden wat hij zoekt?
Neem je website kritisch onder de loep met de tips uit deze whitepaper. we bespreken ook de voor- en nadelen van zelf doen of uitbesteden. blijf bij de tijd en download nu. Zo blijf je de concurrent een streepje voor.
Vul je gegevens in, download deze whitepaper en verbreed je kennis over het bouwen of laten bouwen van een nieuwe website.